Hur många mår dårligt där ute egentligen och får ingen hjälp?

Efter jobbet mötte jag upp Erica & hennes lilla Elvira! Vi gick och åt lunch och hade jätte mysigt, sen gick vi runt lite på stan! Vi hann även med ett fika stopp med glass! Vi har känt varandra i MÅNGA år, vi gick i samma skola från 1:an till 9:an och har varit nära vänner sen dess! Hon är en av mina vänner jag beundrar & är närmast! Vi är så bra vänner att vi behöver inte prata varje dag för att vara nära varandra, utan när vi ses är det som om vi alltid ses iaf..vi har dock en regel, och det är att det får inte gå mer än 2 veckor innan vi ses igen =)

Jag gick runt på stan efter att Erica åkt hem och väntade på mati, shoppade lite =P Vi tog bussen hem & vände nästan i dörren..vi åkte till Biltema för att köpa bromsbelägg och sen drog vi vidare till Elgiganten för att kolla om dom fått in den nya lock/platt tången från Babyliss! Men jag fick åka hem utan..
På väg hem lade jag märke till en tjej som bara gick rakt ut på vägen..bilarna framför stannade självklart fast det inte var ett övergångsställe..vi tänkte att något är fel, hon grät och verkade inte bry sig om att det kom bilar..så vi tittade i backspegeln när vi åkte förbi och då stod hon på andra sidan och väntade i dom mötande bilarna..vi vände direkt om för att något stämde inte..helt plötsligt sprang hon ut framför bilarna, vi kunde ta oss förbi bilkön som blivigt och stannade på en liten avfart.. vi & en annan kvinna som stannat tog henne åt sidan och pratade lite med henne, det ända hon sa var att hon ville ta livet av sig! Jag blev helt knäsvag! Så jag ringde 112 och förklarade vad som hänt och dom ville att vi väntade där tills dom kom.. Det visade sig att hon bor på ett hem som ligger i närheten så den andra kvinnan ringde dit och en som jobbade där kom & det verkade som om det inte var första gången hon gör något liknade, då föreståndaren frågade mig om hon lade sig ner på gatan?! Då började jag verkligen fundera! Om det nu har hänt tidigare varför får hon inte den hjälp hon behöver?? Vad ska man behöva göra för att få hjälp idagens läge? Vi har slutna instutitioner för dom som mår så där, så varför ä hon på ett hem där hon kan komma och gå som hon vill?!  
Tom polisen undrade varför hon bodde där och inte på sluten sluten instutition! Hon fick åka med polisen, och föreståndaren kallade oss för dagens hjältar.. jag ser mig inte som någon hjälte, vi gjorde det alla borde göra..
hjälpa någon som behöver det! Och jag hoppas verkligen hon får den hjälp hon behöver..
innan det är försent..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0